Laatste verslag Maleisië - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu Laatste verslag Maleisië - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu

Laatste verslag Maleisië

Door: Martijn Vernooijs

Blijf op de hoogte en volg Martijn

14 Maart 2012 | Singapore, Singapore

Tijdens het plaatsen van dit langverwachte verslag ben ik al begonnen aan m'n zesde maand wat me een mooie gelegenheid lijkt om iedereen maar eens te bedanken voor alle trouwe, leuke, aardige en aanmoedigende reacties!! En omdat dit verslag (weer) zolang op zich heeft moeten wachten, heb ik voor deze keer speciale keer een extra lange editie in petto!

Maar zoals gewoonlijk begin ik waar ik de vorige keer gebleven was, en dat was bij het vertrek uit BSB, Brunei. Na een korte bus reis vanuit BSB kwam ik aan in Miri, Sarawak, Maleisië vanwaaruit ik 3 dagen later de vlucht naar Kuala Lumpur had. Helaas waren deze 3 dagen een gevolg van mijn misplanning en te hoge verwachtingen van Brunei want achteraf had ik beter nog wat langer kunnen genieten van de wondere wateren rondom Semporna, dan de saaie dagen Miri.

Op de 3e dag stond dan eindelijk Kuala Lumpur in het vooruitzicht en na 4 uurtjes vliegen kwam aan op de luchthaven die 2 uur met de bus buiten de stad ligt.

Van de Engelse (die ik op Borneo had ontmoet) had ik een beschrijving gekregen hoe ik bij het door hun geadviseerde hostel kwam. En omdat ik het plan had om in KL maar eens te gaan hostel hoppen ging ik na alles op m'n kamer te hebben gedumpt opzoek naar het hostel waar Jordy een maand eerder verbleef. De laatste nacht sliep ik vanwege de 'experience' en aanbevelingen de laatste nacht in Reagea Mansion sliep. De 1e dag heb ik met 2 engelse en 1 duitser doorgebracht waarmee ik overdag in en rond omgeving van China town heb rondgeslenterd. S'avonds hebben we een drankje gedaan in de skybar, op de bovenste verdieping van een skyscrapers, met mooi uitzicht op de Patronas towers. De dag daarop heb ik met de Duitser de heritage site van KL bezocht. Op mijn laatste dag heb ik een origineel stuk oerwoud in het midden van KL bezocht (vlak bij de KL tower) waarna ik de Patronas towers en het omliggende stads park bij daglicht heb bezocht. En na de toch wel enigszins toch bijzondere setting van de kamers in Reagea Mansion (4 mortuarium's  boven elkaar waarvan elk een eigen slaapplek was) begon ik mijn reis naar de Dutch heritage site in Malaka.

En na een korte busreis van 2 uur arriveerde ik in Melaka. Na een kort verkenningsrondje naar aankomst, heb ik de volgende dag met een landgenoot het 'muzeum' in het 'stadshuys' en andere historische gebouwen. Op mijn laatste dag in Malaka heb ik op z'n Nederlands een fiets gehuurd en met een grotere actieradius en stad ben doorgefietst en onderandere naar het uitzicht punt geweest dat zicht heeft op de beruchte en beroemde straat van Malaka.

De volgende dag was de langverwachte dag waarop ik de taak had om 2 niet nader te noemen personen van het vliegveld in Singapore op te halen.

Na een reis die langer bleek te zijn dan ik had ingecalculeerd(de douanes bij de grens van Singapore vonden op eens dat de foto in mijn paspoort niet overeen kwam met de persoon voor hun, wat op zich raar was aangezien dit derde keer was de ik de grens passeerde) kwam ietwat later dan afgesproken op het vliegveld in Singapore aan.

Na de emotionele hereniging, en wat lekkere Hollandse lekkernijen (krentenbollen en wat dropjes waarvan, als ik wat meer weerstand kon bieden tegen de verleidelijke afbeeldingen op de zakken en geur, genoeg van zou hebben voor de rest de reis) te hebben gegeten gingen we op weg naar het hostel dat vlak bij de MRT stop Kallang lag. Na het inchecken bij het hostel en het zien van de kamer (volgens sommige 'hok') vroeg mijn moeder zich meteen af waarin ze terecht was gekomen. Gelukkig werd deze shock met de dag steeds minder wat overigens ook voor andere dingen gold, die voor mij al de normaalste zaak van de wereld zijn.

Na het uitwisselen van 'goederen' die weer naar huis mochten en moesten(lees IPad:( ) begonnen we aan onze eerste Singaporese nacht.

De eerste dag na onze tijdelijke hereniging begon pas rond het middag uur waar we na een ontbijt cq lunch zover waren voor onze eerste dag Singapore bestaande; een rivercruise op de Singapore river, een bezoekje aan het Raffles hotel, het laten proeven van een heerlijk stinkende Durian en als afsluiter een bezoekje aan de Hindoe tempels en een locale maaltijd in Chinatown.

De tweede dag hebben verkenningsritje per hop-on-hop-off bus gemaakt, de botanische tuinen bezocht en de zonsondergang vanaf het SkyPark van het Marina Bay Sands bekeken

De 3e dag de Arabische en indische wijk bezocht met s'avonds een night safari in het night safari park.

De 4e dag stond de lange reis naar Tioman gepland. Na een reis van zo'n 10 uur bestaande uit: 1 lange metro rit, 2 bussen en 2 grenscontroles, een lange bus rit en boottocht kwamen we eindelijk op het tropische paradijs Tioman aan. Daar zijn bij elkaar 6 dagen geweest waarin we in eerste instantie met z'n drieën een duik cursus deden maar na de eerste dag waren alleen m'n vader ik nog van de partij die we overigens met goed gevolg hebben afgerond. Verder hebben we 2 tours door de plaatselijke Jungle gedaan en wat gesnorkeld (tijdens het snorkelen verschillende rifhaaien gezien:). De laatste dag bestond uit de vliegreis terug naar Singapore waar ik na een super gezellige,lachwekkende en bijzondere 1,5 week helaas weer afscheid moest nemen van die Papa und Mutti en ik vanuit de haven van Singapore per boot mijn reis richting Indonesië voortzette en daarmee 2 leuke en bijzondere maanden Maleisië afsloot.

• 15 Maart 2012 - 09:40

Edith:

Hey Martijn,

Leuk weer eens van je te lezen. Uiteraard had ik van je moeder al een beetje mee mogen genieten. Lindy is nu ook al bijna 3 weken aan het touren door India, en volgens mij heeft ze het aardig naar haar zin. Al is haar reis met Annigje wel heel verschillend van jullie geplande trip door India. Veel plezier op de rest van je reis.
    groetjes
    Edith

• 15 Maart 2012 - 19:45

Sylvia Veel :

Hoi Martijn, top verslag weer. Zesde maand onderweg, wauw best lang. Heerlijk weer hier in Nederland maar niet de temperaturen zoals jij die meemaakt. Nederlandse snoepgoed al op? Goede reis en tot je volgende verslag. Hartelijke groet, Sylvia

• 16 Maart 2012 - 15:27

Opa Lokkerbol.:

Hallo Martijn, wat leuk weer dat verslag
    over singapore en het weerzien met je
    ouders, wat toch ontzettend leuk moet
    zijn geweest voor alle partijen. Als ik het
    lees, ....toch jammer dat ik niet ben mee
    gegaan, maar.....wel verstandig. Alles weer van je ouders zélf gehoord. Nu naar
    dat mooie Indonesië. Houd vol Martijn en registreer alle belevenissen goed in
    je brein. Dat is groot genoeg ! Veel lieve groeten en stevige poot van je
    opa.

• 19 Maart 2012 - 08:25

Petra Hunze:

Hoi Martijn,

Leuk om weer een verslag van je te lezen. Ik lees dat je nog steeds enorm geniet. Hier is Jordy alweer, na alle wintersporten, aan het dagelijkse leven gewend en is nu druk aan het solliciteren.
    Nog veel plezier en geniet en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Knuffel Petra