The Road trip along Boreneo - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu The Road trip along Boreneo - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu

The Road trip along Boreneo

Door: Martijn Vernooijs

Blijf op de hoogte en volg Martijn

14 Februari 2012 | Brunei, Bandar Seri Begawan

De eerste 2 dagen in Kota Kinabalu waren redelijk saai, ik was de enige in het hostel en de stad zelf is ook niet al te spannend. Op de 3e dag liep het opeens storm in het hostel, en tijdens deze storm ontmoete ik 2 engelse meiden die mee vroegen voor een drankje. Onder het genot van dit drankje vertelde ze over hun plannen voor een road tripje rond Sabah en vroegen ik zin had om mee gaan. Dit verleidelijke aanbod kon ik natuurlijk onder geen beding afslaan en zo belande ik voor een week met deze 2 engelse in auto, maar eerst hadden we de volgende dag nog een snorkel en vaartripje naar nabij gelegen marine park.

De dag daarna, konden we de auto ophalen en kon onze road trip van start gaan. De eerste dag dat we auto hadden bezochte we de mount kinabalu, de hotsprings met als eind doel het zo'n 400 Km verderop gelegen Sepilok. Na een lang rit over een bochtige en hobbelige weg belanden rond middernacht ergens in Sepilok. Doordat Sepilok niet echt heel groot is en wij onvoorbereid ergens rond middernacht aankwamen, was het onmogelijk om een slaapplaats te zoeken waardoor we besloten de nacht door te brengen in de 'auto'. Nadat we onze hairdryer (de engelse bijnaam voor de gehuurde kleine auto) hadden omgetuned tot onze mini camper deden we een poging voor zover dat mogelijk was tot slapen. Al snel bleek deze mini camper niet geheel geschikt als slaapplaats voor drie personen want binnen enkele momenten was onze 'hairdrayer' geen mini camper meer, maar een bloedhete sauna. Na enkele aanpassingen, hilarische momenten en een plakkerige nacht (we lagen qua grote met z'n drie in een 2 persoonsbed) werden s'ochtends vroeg alweer gewekt door de plaatselijke natuur (lees hanen). Na een provisorische douche en ontbijt gingen we naar het rehabilitatie  centrum voor Oerang-oetangs. Dit is een park met semi-wilde Oerang-oetangs die je alleen kunt zien tijdens de voedertijden waardoor het meer weg heeft van een safaripark. Nadit bezoek waren we eerst van plan om naar het dichtbij gelegen turtle eiland (Sandakan) te gaan, maar eenmaal aan gekomen bij de haven bleek het weer te slecht voor een bezoekje. Na wat getwijfeld en rond gelopen te hebben besloten we dan maar uiteindelijk naar Sakau te gaan, waar we de volgende ochtend in alle vroeg een rivercruise hadden door jungle waar we als hoogtepunt verschillende neusapen hadden gezien. Na het ontbijt vertrokken we naar een mangrove bos nabij Tungku, maar eenmaal daar aangekomen bleek te bos wel heel erg tegen te vallen. En omdat het al tegen de avond liep besloten we naar de dichtstbijzijnde grotere stad (Lahad Datu) te rijden voor een slaapplaats. De volgende ochtend vervolgde we onze road trip richting Semporna waar we in de namiddag aankwamen. Na het boeken van de 'idyllische', boven de zee op palen gebouwde kamer, waar we overigens door plaats gebrek een 2 persoonsbed met z'n drieën moesten delen, liepen we nog wat rond in Semporna dat voor de eerste keer sinds India qua straatbeeld India's aan deed. Na onze laatste gezamenlijke nacht van onze road trip brak de volgende morgen het 'emotionele' moment aan waar onze wegen zich scheiden en de 2 Engelse aan de lange terugweg naar Kota Kinabalu begonnen waar ze de volgende middag het vliegtuig moesten halen, en ik nog 2 nachten in Semporna had voor de snorkel trip naar Mabul en Sipadan.

Zoals gezegd begon ik volgende morgen aan mijn snorkeltrip naar Mabul en Sipadan. En werden alle vooraf gemaakte verwachtingen volledig waargemaakt, het was een mooie trip met de talloze soorten koraal, kleine en grote tropische vissen en schildpadden die om je heen zwemmen en zweven. Tijdens de laatste duik was iedereen zelfs in de ban van een grote walvishaai die een paar uur daarvoor rond het eiland was gesignaleerd, maar die helaas natuurlijk niet meer te vinden was. Na deze bijzondere ervaring had ik grote spijt dat ik die zelfde avond al de bus had naar Kota Kinabalu inplaats van nog een dag snorkelen in deze wonderlijke onderwaterwereld!

Na een lange bus reis kwam ik na een bijzondere week  weer aan Kota Kinabalu. En na een gezellige avond met een van de weinige Nederlanders die ik ontmoet, was het de volgende ochtendtijd voor de busreis naar Brunei.

De reis naar brunei was wellicht een nog zwaardere busreis dan reis de dag daarvoor. Om 08.00 s'ochtends vertrok de bus richting Brunei waar ik 8 grenscontroles  en 10.00 later aankwam in Bandar Seri Begawan, de hoofdstad van het Sultanaat Brunei.
Na 1 dag en 2 nachten vertrok uit BSB dat door de 4 toeristische attracties en het ontbreken van nachtleven uiterst saai is.

• 14 Februari 2012 - 09:53

Sylvia Veel:

Hee Martijn, goed verslag weer. Ik kan me voorstellen dat je nog wel wat langer had willen snorkelen. Je krijgt vast nog wel eens de kans op je reis. Leuk dat filmpje op Facebook. Binnenkort rendez-vous met je ouders, leuk toch? Goede reis en tot het volgend verslag.
    Groetjes, Sylvia

• 14 Februari 2012 - 17:41

Marion:

Lieve Martijn,
    Wat een leuk verslag weer en je hebt ondertussen heel wat meegemaakt. Geweldig allemaal. Prachtige opnamen van de onder waterwereld, mooie vissen en een schildpad. Nog even en dan zien we elkaar..... Tot gauw, liefs mama

• 14 Februari 2012 - 18:03

Petra Hunze:

Hoi Martijn, leuk verslag weer, lees met veel plezier je verhalen, je maakt weer van alles mee, en ziet een hoop, super hoor. Veel plezier nog. En ik ga even op rob zijn facebook kijken naar je filmpje waar ze het over hebben. Knuffel Petra