De reis naar borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu De reis naar borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu

De reis naar borneo

Door: Martijn Vernooijs

Blijf op de hoogte en volg Martijn

07 Februari 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

De reis naar Taman Nagara bestond uit 2 delen; eerste een busreis naar de jetti van Kuala Tembling waar je na het kopen van permit en een camera fee de boot moest nemen naar Kuala Tuhan, een van de dorpjes die toegang bieden tot het nationale park Taman Nagara. Eenmaal aangekomen in Kuala Tuhan bleek daar ongeveer de helft van de mensen die ik in de Cameron Highlands had ontmoet te zitten. In de drie dagen waarin ik in een hostel verbleef wat meer weg had van een bouwval, heb een jungle night hike gedaan en de Canopy Walk (overigens heb ik de dagen in de jungle geen spectaculaire dingen meegemaakt of gezien). Op de laatste avond moest ik nog even bedenken wat m'n volgende bestemming zou worden. Na wat wikken en wegen had ik aan het einde van de avond mij vlucht naar Maleisisch Borneo geboekt. Ter gelijkertijd werden de speculaties over een eventueel bezoek van mijn ouders steeds heviger. De vlucht naar Borneo vertrok vier dagen later vanuit Johor Bahru en was een goede gelegenheid om nog een stukje Jungle track mee te pakken. De volgende morgen vertrok ik van Kuala Tuhan naar Jerantut waar ik 2 dagen later de trein kon pakken naar Johor Bahru.  

En ergens (voor mij) midden in de nacht  in Jerantut was het dan eindelijk zover, na veel twijfelen, wikken en wegen, nadenken en het vorige nog keer 3 uiteindelijk de knoop was doorgehakt en zou ik 3 weken later vooraanstaand bezoek krijgen,  dit betekende dat waar ik de avond daarvoor nog zo'n beetje per dag kon leven ik nu opeens een geplande datum had; eind Februari ergens rond 19.30 airport Singapore. Dus de volgende morgen dan maar ook meteen mijn terug vlucht vanuit Borneo geboekt.

Na twee extreem rustige dagen in het net zo rustige Jerantut vertrok s'ochtends vroeg naar Johor Bahru zodat ik een dag voor mijn vlucht al ter plaatse was. Alles bij elkaar zou dat tochtje 9 uur duren. Maar gelukkig gebeurde er eindelijk weer wat dat niet gepland was;
tijdens deze zeer 'spannende' trip in een rijdende vrieskist was ik slaapgevallen (waar is Jordy als je hem nodig hebt?!…), miste mijn halte en werd gewekt door de Maleisische douanebeambte wat betekende dat ik ongepland/ongewild in het dure Singapore terecht kwam… Ook betekende dat, dat ik de volgende dag weer volop aan de bak moest om op tijd in Johor Bahru te zijn.  Daarbij kwam dan ook nog dat ik door deze fout totaal niet wist wat een strategische plek was om te verblijven. Vele uren later en met hulp van een aardig receptionist van een veel te duur hotel, belande ik uit eindelijk ergens na middernacht in het eerste hostel wat aan de Europese standaarden voldeed. Na een kort nacht, maar lange ochtend werd ik om 12.00 wakker waarna ik me bezig kon houden met mijn dure fout.
En na weer wat gereis belande ik uiteindelijk mooi op tijd op het vliegveld van Johor Bahru, waar ik na een rustige vlucht s'avonds aankwam in Kota Kinabalu en in mijn van te vore geboekte hostel in slaap viel......

  • 07 Februari 2012 - 15:23

    Petra Hunze:

    Leuk verslag weer, ook weer veel gereis heen en weer. en ja waar is Jor als je hem nodig hebt, misschien kun je hem vanuit hier opdracht geven je op bepaalde tijden te bellen, (en dan natuurlijk niet opnemen, te duur), maar dan reist hij toch nog een beetje met je mee, en wordt jij op tijd wakker gemaakt.
    Want als je zo door gaat met onverwachtte dure uitgave moet je straks ook nog eerder naar huis. Kun je gelijk mee terug vliegen met je ouders. Wel super voor jouw en je ouders dat ze die kant op komen.
    Veel plezier Knuffel Petra

  • 07 Februari 2012 - 20:09

    Peter Lokkerbol:

    Ha martijn, Weer een vet leuk verslag en wat mis je je reisgezel. Val je in slaap en kom je aan in Singapore. Lijkt mij trouwens heel raar om door een douna beambte gewekt te worden, maar jij kan dat nu in ieder geval zeggen. Tot de volgende keer. :) Groetjes, Peter, Mark en Annemieke.

  • 20 Februari 2012 - 20:42

    Lidia:

    hoi Martijn
    kijk je uit naar mam+pap?
    leuk hoor!
    geniet, groet van Lidia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kota Kinabalu

Martijn

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 25748

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2011 - 22 Mei 2012

traveling around S/E asia

Landen bezocht: