Lonely - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu Lonely - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu

Lonely

Door: Martijn Vernooijs

Blijf op de hoogte en volg Martijn

30 Januari 2012 | Maleisië, Cameron Highlands

Ipoh cameron highlands

Ipoh 
-grot tempels
-eerste nacht ipoh

Cameron 
- klimaat veranderingen, voor de eerste keer sinds Himalaya in koudere omgeving
-bankslapen
-hike naar tea plantages met met andere backpackers
-eerste lift
-jungle tour 'grootste' bloem ter wereld
-liftend naar mossy forest en weer terug
-na 4 nachten eindelijk weer een bed

……en dan mijn aller eerste reisverslag zonder mijn partner in crime, zonder de avontuurlijke mr. luxeryhorse, zonder de gene die zo vreselijk zijn best deed om lichaamsomvang in massa te laten toenemen en natuurlijk zonder de gene die menigmaal mijn leven heeft gered door mij weer eens net op tijd aan de kant te trekken terwijl ik dagdromerig op het midden van straat aan het zwalken was (sinds deze persoon in de vorm van Jordy H. zijn eigen weg heeft gekozen zijn de irritaties onder menig Maleisische (er zullen nog wel wat nationaliteiten volgen) automobilist enorm toegenomen.

En na al dit ge-zonder is het wel weer tijd om tot de orde van het reisverslag over te gaan en verder te gaan (zoals gebruikelijk) waar ik was gebleven; de gezellige en sfeervolle(?) arbeidersstad Ipoh

Ipoh is een arbeiders stad, waar buiten de verschillende 'cave temples' die buiten de stad liggen om, niet zoveel interessants te doen is. Na een nacht in ipoh te hebben overnacht en de volgende dag dus de 'cave' temples' te hebben bezocht kon ik s'avonds al de bus nemen naar mij volgende bestemming: the Cameron Highlands.

Na een regenachtige bustocht van zo'n 2,5 uur kwam ik aan in het ook zo regenachtige Tanah Rata, het toeristen dorp van the Cameron Highlands. 
Bij het uitstappen van de bus werd ik meteen geconfronteerd met het feit dat doordat the Cameron highands zo hoog liggen het zo'n 15 graden kouder is dan in de rest van Maleisië.

En eenmaal aangekomen bij het hostel, bleek dat ik de reservering die ik had gemaakt niet was aangekomen en dat het hostel voor de rest vol zat. Gelukkig hadden ze daareven op lossing voor gevonden en mocht ik voor de prijs van 5 RM overnachten op de bank onder een strak heldere en koude sterrenhemel. 
Uiteindelijk bleek  ik niet de enige die deze ontberingen moest doorstaan en moest ik. bank met nog drie andere delen, een druk belegen bank dus.

Na een banknacht die uiteindelijk qua koude wel mee bleek te vallen (misschien door de ervaringen in de extreem koude Himalaya) begon ik s'ochtends samen met mij  bankgenoten een hike naar de theeplantage zo'n 6 km verderop.

Na deze zware heenweg en de onheilspellende regenwolken besloten we maar op de terug voor een lift te gaan. Gelukkig was het door de Chinese nieuwjaarsvakantie zo druk op de weg dat de auto's langs konden lopen voor een lift. Uiteindelijk waren we net voor een enorme stortvloed aan regen terug  in het hostel, waar we het comfortabele aanbod kregen om nog een nacht op de bank te hebben geslapen. De dag erna stond er een jungle expeditie/tour op het programma naar de grootste bloem ter wereld(dat eigenlijk een paddestoel is), een theeplantage een 'strawberry farm' waar zogenaamd typische Maleisische aardbeien worden gekweekt maar uit uiteindelijk gewoon typisch Nederlands zijn en nog een bezoek aan een vlindertuin met onderkoelde vlinders. Helaas kwam dit programma, door de verkeersdrukte die de zelfde oorzaak had als die van de dag daarvoor, in gevaar en stonde we uiteindelijk de halve dag in de file

De volgende dag vertrokken mij medebankslapers en deed ik maar eens een poging om het liften alleen uit te proberen. Na 2 geslaagde lift pogingen bereikte ik  het Mossy'forest. Het Mossy forest heeft als inspiratie bron gediend voor de omgeving uit de film Avatar en denk het meest bijzondere bos wat ik toe nu toe heb gezien. Ook de lift poging op de weg terug verliepen voorspoedig en met 2 pogingen was ik weer terug bij het hostel.

Na een dagje niks doen en ,na 4 nachten, eindelijk op een matras(een stapje lager dan een bed) te hebben geslapen, begon ik de volgende ochtend aan de reis naar Taman Nagrara.

  • 30 Januari 2012 - 17:29

    Peter Lokkerbol:

    Ha die Martijn, its sometime lonley at the top. Super goed dat je nog ff alleen (nou ja alleen) door de wereld zwalkt. Da's pas karakter! Leuk verhaal om te lezen. Dat Mossyforest lijkt mij héél bijzonder om mee te maken. De film heb ik gezien en was adembenemend. Hou je haaks en hartelijke groetjes van de tjalkers Annemieke, Mark en mijzelf xxx

  • 30 Januari 2012 - 18:13

    Petra Hunze:

    Hoi Martijn, leuk verslag weer, hebben gisteren jullie film gezien, de eerste maand per minuut, alles gefilmd, 2de maand werden de pauze's al iets langer en daarna gingen we met grote stappen door jullie reis waarvan er meerdere bezochte plaatsen ontbreken. Maar we kregen een zeer goede indruk van wat jullie allemaal hebben meegemaakt. Echt super. Hadden jullie dat liften en bank slapen niet eerder kunnen oppakken, dan had Jor nog wat budget over gehad om iets langer te blijven. :) Ik wil je wel even complimenteren voor de schitterende foto's die je gemaakt hebt, echt super mooi en apart. (het filmen moet je nog even voor oefenen, alhoewel het steeds beter ging, ook het praten).
    Veel plezier en droom niet te veel, ik zie uit naar het volgende verslag. Knuffel Petra

  • 30 Januari 2012 - 20:37

    Sylvia Veel:

    He Martijn, mooi verslag weer. Kan me voorstellen dat het even wennen is zonder Jordy. Het blijft wel een geweldige ervaring wat je allemaal meemaakt en ziet, kan niemand je ooit nog afnemen joh. Hier in Nederland lijkt de winter er nu toch echt aan te komen, ze hebben het zelfs al over de Elfstedentocht en dat na een paar nachtjes vorst, moet toch niet gekker worden. Wel toepasselijk voor het apres ski-feest dat Laura gaat geven hahaha. Hou je taai and.... don't let the bed bugs bite!
    Groetjes, Sylvia

  • 31 Januari 2012 - 18:50

    Edith Sneijders:

    hey Martijn,
    Ik lees af en toe je reisverslagen, wat een avontuur zeg waar jij mee bezig bent, zeker nu je zelfstandig verder gaat! ik zie ons nog met zn 4 in VD zitten en roepen wat allemaal handig was om aan te denken. Lindy heeft gister haar ticket geboekt voor 25 febr naar Delhi. Ze gaat met een vriendin en ze ontmoeten daar een vriendin en gaan dan door India reizen, waarschijnlijk dan naar Sri Lanka en heel misschien ook Thailand. Heb jij nog adviezen voor haar mbt India? Ze heeft nu ook jouw reisverslagen gelezen zodat ze een beetje een idee mee krijgt over India. Hoelang blijf jij nog weg?
    heel veel reisplezier nog!
    groetjes
    Edith


  • 08 Februari 2012 - 20:42

    Opa Lokkerbol.:

    Hello backpacker, ik volg nog steeds met
    grote interesse je verslagen, maar vind het nog leuker om zoals laatst een dikke
    3 kwartier met je te leuteren, nou ja, ik
    bedoel verstandig te praten. Hoe kan het
    ook anders. Inmiddels zit je in Borneo in
    de warmte en wij in de kou. Houd vol dap
    pere kerel. Het is leuk dat je steeds weer andere jongelui ontmoet.Love.OPA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Cameron Highlands

Martijn

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 25742

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2011 - 22 Mei 2012

traveling around S/E asia

Landen bezocht: