Goa - Trivandrum - Kanniyakumari - Reisverslag uit Kanniyākumāri, India van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu Goa - Trivandrum - Kanniyakumari - Reisverslag uit Kanniyākumāri, India van Martijn Vernooijs - WaarBenJij.nu

Goa - Trivandrum - Kanniyakumari

Door: Martijn Vernooijs

Blijf op de hoogte en volg Martijn

14 December 2011 | India, Kanniyākumāri

Na een kleine week relaxen lieten we de mooie stranden van Goa achter ons en vetrokken (uiteraard met de trein) we richting Trivandrum.
In de trein kwamen we met iemand in contact die na het aanhoren van onze toekomstige reisplannen in India ons adviseerde om Trivandrum over te slaan en naar Kanniyakumari te gaan en vanuit daar weer omhoog te reizen. Maar omdat we toch in Trivandrum moesten uitstappen (tot zover was ons treinkaartje geldig) wouden we eigenlijk op z'n minst een dag daar door brengen. Uiteindelijk hebben we alleen op het station ontbeten en besloten we mede doordat de last van m'n reuma door de treinreis er niet minder op was geworden maar meteen naar Kanniyakumari te gaan, zodat we daar in ieder geval al een hotel hadden en ik wat kon rusten.

Kanniyakumari was eigenlijk vooral leuk doordat het het zuidelijkte puntje van India is waardoor we nu konden zeggen dat we van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden van India hebben gereisd! Verder was het 'bijzonder' dat je de zonsopgang en ondergang op een strand kon zien, voorde rest was het stadje niet echt heelveel soeps. Na een verblijf van 2 dagen vertrokken we naar onze 2e bestemming; de backwaters van Kerala.

Op de weg daar naar toe ontmoete we in de trein (de trein lijkt onderhand wel een ontmoetingsplek voor reizigers, wat misschien ook niet zo heel erg raar is) een Canadese vrouw en een Japanse jongen, die zo van onze reisvaardigheid onder de indruk waren dat ze vroegen of ze met ons mee konden reizen naar de backwaters van Kerala. In de trein besloten we dat we een backwater tour zouden doen in Kumarakom.

Nadat we uitgestapt waren bij het dichts gelegen trein station namen we de bus naar het stadje waar we onze tour van plan waren te doen. Deze tour betekende een overnachting op een housebout (een ander soort dan in Kashmir) waarna we s'ochtends een rondvaart op het meer met ontbijt hadden en s'middags een tour door de backwaters van Kumarakom.

Helaas begon het uitgerekend tijdens de tour op het water te REGENEN, dat maakte de tour een stuk minder interessant en nadat s'middags onze stuurman ook nog eens de weg begon kwijt te raken in de weerwar van slootjes besloten we (de tassen hadden we al bij ons) bij de dichts bij zijnde weg ,waar de 'Japanner' een paar bussen zag rijden, uit te stappen en onze reis naar de volgende bestemming (Kochi) te vervolgen.

Kochi

Na een bus reis van zo'n 2 uur kwamen we aan in het ook al regenachtige Kochi, waar we afscheid namen van de Canadese en de 'Japanner' ons nog voor een paar dagen vergezelde. Kochi is een van de steden in India met een Nederlandse historie. Na een oorlog met Portugal is Kochi een tijd onder het bewind van de Nederlanders geweest totdat ook de Engelse in het westen van India verschenen. In Kochi hebben we een dag samen met de Japanner op de fiets een zoektocht gedaan naar overblijfselen van onze voorouders. De andere dag hebben we Jordy verblijd met een bezoek aan de grootste mal van Kochi.

Door de uitwisseling van de reis verhalen had de 'Japanner' ons op het idee gebracht om een trein reis te doen naar de theeplantages per stoom trein en om de historische opgraving van Hompey en de woestijn die vlak bij is te bezoeken. Uiteindelijk was de trip met stroomtrein te doen maar lagen de woestijn en Hompey te ver weg. Na een trein en bus reis kwamen we in de stromende regen aan in Mattupalayam, het startpunt van de stroomtrein. Ondanks alle regengadgets (poncho, regenhoes en paraplu) die we nu eindelijk voor de eerste keer konden gebruiken kwamen we toch nog redelijk nat aan in de retiring room van het treinstation aan. Doordat we op het station overnachtte konden we s'ochtends vroeg als een van de eerste in de rij staan voor een kaartje naar Ooty, het eindpunt van de trein reis.

Na dus s'ochtends vroeg op te hebben gestaan voor de benodigde kaartjes begon onze reis naar Ooty. Het was een mooie trein reis dwars door de jungle, hoge bergen en de groene theeplantages. Om bij de valleien van de theeplantages te komen moest de trein over zulke stijle hellingen dat de trein door gebruik van het tandheugel systeem hierover heen moest komen.

Ongeveer 5 uur van het vertrek punt kwamen we aan in Ooty waar de resterend  tijd moesten door brengen om s'avonds onze bus richting Bangalore te pakken. Waarvoor we in Kochi al 2 plekken hadden gereserveerd in een travelbus voor deze lange reis naar Bangalore.

• 15 December 2011 - 19:43

Peter Lokkerbol:

Ha mannen, weer een boeiend en onderhoudend reisverslag. Uit jullie verhaal op te maken moet Goa echt heel mooi zijn. Tjeempie jullie hebben al heel wat treinkilometers achter je. Die Nederlanders zijn toch ook overal te vinden zelfs in Kochie. In Ooty hebben jullie toch wel thee gedronken? :)
    Groetjes van de tjalkers.